ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L’impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English] & DOM publishers / Facebook (27/10/2020). S.v., S.v., Istituto centrale per la grafica. Roma & Il Messaggero (14/10/2020).

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L'impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English].

1). ROMA – L’IMPRONTA DEL FUTURO. IL DESTINO DELLA CITTÀ DI PIRANESI. Mostra-studio di Sergei Tchoban, Istituto centrale per la grafica. Roma, Palazzo della Calcografia. 15 ottobre 2020 – 31 gennaio 2021. [Testa Italian / Text English].

Astratto – Sergej Tchoban è un architetto russo-tedesco che lavora in varie città dell’Europa e della Russia. Membro dell’Associazione degli Architetti Tedeschi e membro onorario dell’Accademia Russa delle Arti, ha curato nel 2010 e nel 2012 il Padiglione Russo alla Biennale di Venezia di Architettura ricevendo la Menzione Speciale per la prima volta riconosciuta alla Russia. Nel 2018 gli è stato conferito l’European Architecture Prize. Nel 2009 ha fondato la Tchoban Foundation – Museum for Architectural Drawing, che conserva una collezione di disegni e acquerelli architettonici dal XVIII secolo fino alla metà del secolo XIX. Essendo nato a San Pietroburgo e avendone assorbito completamente l’armonia delle proporzioni e delle forme, Tchoban ha sempre cercato di individuare quali siano le leggi che regolano lo sviluppo delle città come San Pietroburgo e a quei grandi modelli su cui questa fu improntata. È possibile conservarne oggi la singolarità, perseguire tale obiettivo nel percorso di sviluppo dell’architettura contemporanea?

Sono queste le questioni fondamentali che la mostra si propone di indagare partendo da Piranesi, capace di cogliere lo sviluppo della città europea come un fenomeno variegato, ricco di contraddizioni interne e ciononostante armonico. L’esposizione si apre con alcuni disegni realizzati dall’autore nel corso di vari anni che indagano il fenomeno della città europea tradizionale e dei suoi principali elementi architettonico-urbanistici.

Le rappresentazioni della città dell’infanzia – San Pietroburgo – e della maggior parte delle città europee “canoniche” (Roma, Venezia, Praga e altre) si alternano a monumenti dell’architettura del XX secolo, simili a singole sculture isolate. E anche forme dinamiche si alternano a fantasie architettoniche, con l’aiuto delle quali Sergei Tchoban si affaccia sul futuro. In principio l’autore integra volumi marcatamente futuristici nel panorama delle strade della città europea. Successivamente trasferisce tali elementi nella realtà romana del XVIII secolo, ricostruita sui motivi della serie Vedute di Roma di Giovanni Battista Piranesi. Quattro di queste fantasie sono stampe originali delle incisioni di Piranesi, al cui interno gli elementi dell’architettura del futuro vengono integrati con l’ausilio della tecnica dell’incisione ad acquaforte (eseguita dall’architetto Ioann Zelenin su idea e schizzi di Sergei Tchoban).

Un’opera d’arte “profanata” o un’impronta del futuro? Ecco, forse è proprio questa la domanda principale a cui questa mostra cerca di dare risposta. Simulando con l’ausilio di grafica e incisione la distruzione di un monumento (l’originale dell’incisione di Piranesi) e dell’ambiente urbano, Sergei Tchoban solleva la seguente questione: distruggiamo l’armonia o ne creiamo un modello completamente nuovo? È questo il vero lascito di Piranesi: l’invito a un dialogo sincero sulla condizione delle stratificazioni delle parti costitutive della città europea, come eredità collettiva fondamentale e al tempo stesso spazio per uno sviluppo futuro.

Con il supporto di: VELKO Group

ENGLISH = Prof. Arch. Sergei Tchoban, Imprint of the Future. Destiny of Piranesi’s City. Istituto centrale per la grafica. Roma, Palazzo della Calcografia. 15 October 2020 – 31 January 2021 (27/10/2020).

Abstract – The Istituto centrale per la grafica in Rome and the Museum for Architectural Drawing in Berlin present an exhibition by the architect and draughtsman Sergei Tchoban. A native of St Petersburg who has organically absorbed the harmony of this city’s proportionality and similitude, Sergei Tchoban has always striven to understand the laws which govern the development of cities like St Petersburg and the great prototypes in whose image it was created. Is it possible to preserve these cities’ outstanding quality? And is it possible to pursue this quality today, at the current stage of development of architecture? These are the central questions posed in the present exhibition, which marks the 300th anniversary of the birth of Giovanni Battista Piranesi (1720 – 1778). One of the greatest artists of his time, Piranesi succeeded in capturing the development of the European city as a phenomenon which, despite many layers and internal contradictions, is nevertheless harmonious. Until the principle of contrast, as a predictable consequence of technological progress, became a key vector in the aesthetics of architecture during the 20th century, the image of the European city was relatively homogeneous and, as a result, coherent – which is possibly the reason why we a priori perceive historical cities created earlier than the 20th century as harmonious ensembles and, in their best manifestations, as masterpieces. With the start of the 20th century and architecture’s acquisition of fundamentally new capabilities in creating building forms and surfaces, the process of introducing new strata into the urban setting became especially dramatic. But does this process really imply destruction of a masterpiece? This is the main question as far as the present exhibition (and almost every European city today) is concerned. It is a question which Sergei Tchoban sets out to analyze and answer – extremely expressively and polemically – with the help of architectural drawings.

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L'impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English].

PDF = Press Release. IMPRINT OF THE FUTURE. DESTINY OF PIRANESI`S CITY – Exhibition and research by Sergei Tchoban. Istituto Centrale per la Grafica, Via della Stamperia 6 00187 Rom (10/2020).

Foto / fonte / source:
— Istituto centrale per la grafica. Roma, Palazzo della Calcografia. 15 ottobre 2020 – 31 gennaio 2021 (27/10/2020).
https://www.grafica.beniculturali.it/tutti-gli-archivi/eventi/imprint-of-the-future-destiny-of-piranesis-city-exhibition-and-research-by-sergei-tchoban-15180.html

Nota: informazioni sul Prof. Arch. Sergei Tchoban ricerca e nuovo libro per gentile concessione di Dott. Carsten Schneider, TCHOBAN VOSS / ARCHITEKTEN. Berlin (sett. & ott. 2020). http://tchobanvoss.de/

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L'impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English].

2). ROME / BERLIN – Prof. Arch. Sergei Tchoban, Imprint of the Future. Destiny of Piranesi’s City / L’impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Texts by Anna Martovitskaya. DOM publishers: Berlin (Oct. 2020): 1-168 pages, 135 pictures & Italian / English.

Imprint of the Future. Destiny of Piranesi’s City / L’impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Exhibition catalogue and research by Sergei Tchoban. Texts by Anna Martovitskaya, 285 × 285 mm, 168 pages, 135 pictures, Hardcover. ISBN 978-3-86922-607-1 (English/Italian edition) € 48.00.

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L'impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English].

This book is a catalog of the exhibition by the architect and draughtsman Sergei Tchoban, which is scheduled for October 2020-January 2021 at The Istituto Centrale per la Grafica in Rome. However, the book goes far beyond the format of describing the artworks presented at the exhibition. It is a research aimed at studying trends in the urban development of a contemporary European city.
A native of St Petersburg who has organically absorbed the harmony of this city’s proportionality and similitude, Sergei Tchoban has always striven to understand the laws which govern the development of cities like St Petersburg and the great prototypes in whose image it was created. Is it possible to preserve these cities’ outstanding quality? And is it possible to pursue this quality today, at the current stage of development of architecture? These are the central questions posed in the exhibition and the book, which marks the 300th anniversary of the birth of Giovanni Battista Piranesi (1720–1778). One of the greatest artists of his time, Piranesi succeeded in capturing the development of the European city as a phenomenon which, despite many layers and internal contradictions, is nevertheless harmonious.
In analyzing the development of the language of architecture that is characteristic of our time, Sergei Tchoban integrates individual emphatically futuristic volumes into the panoramas of streets in the European city. Subsequently, he transcribes these elements into 18th-century Roman situations recreated on the basis of motifs taken from Giovanni Battista Piranesi’s Vedute di Roma. Four of these fantasies are original prints of etchings by Piranesi into which elements of an architecture of the future have been inserted using the medium of etching (executed by the architect Ioann Zelenin on the basis of ideas and sketches by Sergei Tchoban). This insertion of futuristic buildings into situations taken from, and then etchings by, Piranesi is a vivid demonstration of how contemporary architecture behaves and is perceived in the body of the European city, a city based on the harmony of similitude. Ruined masterpiece or imprint of the future? This is probably the principal question for this research. Using graphic art and etching to stage the destruction of a monument (the original of a Piranesi etching), Sergei Tchoban initiates a discussion about whether this kind of integration is merely an act of vandalism – or a way of transforming a reproduction print (many European cities created by the mighty force of the harmony of similitude are indeed very similar to one another) into an original that exists as a unique copy. Are we destroying harmony or creating a fundamentally new type of harmony? Sergei Tchoban is sure that this painful transformation of the European city has been happening for at least 100 years and that society must finally work out how to relate to this process. Essentially, it is this that is Piranesi’s true legacy: a call to an honest conversation regarding the condition of the layers and parts that constitute the European city as a highly important piece of our heritage and at the same time a space for future development.

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Prof. Arch. Sergei Tchoban (a cura di), L'impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Istituto Centrale per la Grafica, Roma (15 ott. 2020 – 31 genn. 2021), [Testa Italiano / Text English].

Foto / fonte / source:
— DOM publishers: Berlin (Oct. 2020).
https://dom-publishers.com/products/imprint-of-the-future-destiny-of-piranesis-city#

Note: information on Prof. Arch. Sergei Tchoban’s research and new book courtesy of Dr. Carsten Schneider, TCHOBAN VOSS / ARCHITEKTEN. Berlin (Sept. & Oct. 2020). http://tchobanvoss.de/

Also see:

— ROME / BERLIN – Prof. Arch. Sergei Tchoban, Imprint of the Future. Destiny of Piranesi’s City / L’impronta del futuro. Il destino della città di Piranesi. Texts by Anna Martovitskaya. DOM publishers: Berlin (Oct. 2020): 1-168 pages, 135 pictures & Italian / English; in: DOM publishers / Facebook (27/10/2020).

S.v.,

ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. Il mondo fantastico di Giambattista Piranesi tra capolavori ritrovati e la Roma del '700 in 3D. Istituto centrale per la Grafica (15/10/20 - 31/01/2021).  Il Mess. (14/10/2020) & ICLG / You-Tube (10/2020).

— ROMA ARCHEOLOGICA & RESTAURO ARCHITETTURA 2020. “Il mondo fantastico di Giambattista Piranesi tra capolavori ritrovati e la Roma del ‘700 in 3D. Roma – Istituto centrale per la Grafica” (15/10/2020 – 31/01/2021). Laura Larcan / Il Messaggero (14/10/2020) & Istituto centrale per la grafica / FACEBOOK & You-Tube (10/2020). https://wp.me/pbMWvy-Ja